U petak, 15-og novembra, u kompleksu Opere Kaira, u Hanager teatru – svoju međunarodnu premijeru je imao novi film OBRAZ, reditelja Nikole Vukčevića, koji je publici ovog uglednog festivala predstavio film obraćajući im se u zvaničnom protokolu pred premijeru, predstavivši i deo ekipe koja je bila na red carpetu festivala: crnogorskog producenta Milorada Radenovića, hrvatskog koproducenta Darija Domitrovića, srpskog direktora fotografije Đorđa Stojiljkovića, te crnogorskog dizajnera zvuka Igora Vujovića. Premijerna sala bila je ispunjena gotovo do poslednjeg mesta, a nakon projekcije usledio je dugotrajan aplauz i veoma emotivan razgovor sa publikom, koja je s puno razumevanja reagovala na radnju filma.
Uoči ove premijere, u festivalskom katalogu, kritičar FIPRESCI-ja Zein Alabedin Khairy o filmu je napisao: Istorijska drama smeštena u period Drugog svetskog rata, koja istražuje duboka ljudska pitanja, spajajući intimnu priču i napetost. Odražava sukob između hrabrosti i straha, humanosti i brutalnosti. Priča se razvija otkrivajući kako dečak i njegov domaćin prolaze kroz psihološke i moralne izazove rata – dečak simbolizuje nadu i nevinost, dok Doka oslikava složenost preživljavanja usred korupcije i nasilja.
Nakon projekcije filma reditelj i autori su odgovarali na pitanja publike. Producent Radenović je istakao: Vidno smo večeras osetili na koji način je ovaj film uticao na emocije gledalaca ovog prestižnog festivala i to su oni trenuci kada steknete uverenje da vam se isplatio čitav osmogodišnji trud rada na jednom filmu. Iskren da budem – osećamo se veoma ispunjeno i zahvalno.
Đorđe Stojiljković, priznati srpski direktor fotografije mlađe generacije, koji pretežno radi na međunarodnim filmskim projektima, prisustvovao je ovogodišnjem Cairo International Film Festivalu povodom prikazivanja filma „Obraz“, na kojem je radio kao direktor fotografije. Stojiljković, član Srpske asocijacije snimatelja, iza sebe ima bogato iskustvo u inostranstvu, uključujući rad na spektakularnom indijskom filmu Kalki 2898 AD, koji je privukao globalnu pažnju. Istovremeno, istakao se i na domaćoj sceni sa filmom Izolacija, u kojem glavnu ulogu tumači Miloš Biković, a koji je nedavno imao svečanu premijeru u Sava Centru i osvojio simpatije publike. Film „Obraz“ / Tower of Strength zauzima posebno mesto u Stojiljkovićevoj karijeri, jer je to prvi dugometražni film na kojem je radio kao direktor fotografije.
Pred publikom u Kairu, Stojiljković je izjavio: Ovaj projekat mi je izuzetno blizak, jer me povezuje sa počecima moje karijere u igranom filmu. Tokom četiri godine rada na ovom projektu suočavali smo se s raznim izazovima, ali upravo ti trenuci su me naučili koliko je važno imati posvećen tim i reditelja poput Nikole Vukčevića, koji je uvek bio spreman da zajedno tražimo najbolje rešenje.
Dodao je da je rad na ovom filmu bio neprocenjivo iskustvo koje ga je profesionalno i lično oblikovalo –„Obraz“ nije samo film, već simbol posvećenosti, upornosti i ljubavi prema kinematografiji, što publika prepoznaje u svakom kadru.
Reditelj Vukčević se zahvalio selektorima i publici Kaira, te istakao: Kao reditelj, krenuo sam s namerom da ovim filmom ispričam priču o pojedincu koji se usudio da se suprotstavi moćnijem, vođen moralnim uverenjem i nadom za promene, ma koliko mu to bilo teško i izazovno. Danas, dok ratovi razaraju društva i nevini stradaju do istrebljenja u ime pobede nad ‘neprijateljem’, prisećam se tragedije moje domovine, nekadašnje Jugoslavije, i dubokih ožiljaka koje je ta tragedija ostavila među narodima te zemlje. Zato sam ponosan što smo kroz ovaj film okupili Crnogorce, Srbe, Albance, Hrvate, Makedonce, Slovence i Bosance – okupljene oko snažne poruke humanosti. Uprkos sukobima koji su obeležili naš region, ovaj film pokazuje da univerzalne ljudske vrednosti mogu nadjačati čak i najdublje podele, s osećanjem da u vremenima rata, ljudskost je važnija nego ikada! I čini nas ispunjenima da ovde, u dalekom svetu, naša priča nailazi na jak emocionalan odgovor.“
Producent Radenović dodao je i: Raduje nas što smo nakon Kotbusa ušli u selekciju prestižnog festivala u Kairu, koji svojom impozantnošću podseća na svojevrsni Kanski filmski festival arapskog sveta i usudio bih se da kažem da je film veoma dobro primljen. Očekujem da tako bude i na repriznoj projekciji, jer se identično desilo u Kotbusu: reakcije na film, onih koji su ga gledali, ponovo su napunile salu. Pored toga, veoma me čini ponosnim da potvrdim da je OBRAZ selektovan i za još jedan festival sa međunarodne A liste FIAPF-a: najveći filmski festival u Aziji – Međunarodni filmski festival IFFI Goa u selekciju pod nazivom Cinema of the World – 2024, u kojoj će se naći niz filmova koji su već premijerno predstavljeni na prestižnim svetskim festivalima. Smatram da su to veoma lepe slike snage ovog filma, čija priča nalazi razumevanje među potpuno različitim i udaljenim kulturama sveta.
Međunarodni filmski festival IFFI Goa osnovan je 1952. godine i od tada predstavlja presek najboljih filmova iz celog sveta. Od 2004. godine održava se u Goi, gde ljubitelji filma, vodeći predstavnici industrije i budući filmski stvaraoci iz celog sveta dolaze na IFFI ne samo zbog projekcija svojih filmova, već i zbog jedinstvenog iskustva koje festival pruža – onog koje prevazilazi kulturne granice i poziva ljude iz svih krajeva sveta i slojeva društva da cene umetnost filma. Ovogodišnje 55. izdanje festivala najavljuje upečatljiv program u čak 16 selekcija, industrijske radionice, kao i snažan naglasak na pristupačnosti i inkluzivnosti.
Podsećamo, film Obraz imao je uspešnu svetsku premijeru na Međunarodnom filmskom festivalu u Kotbusu, koji je časopis The Hollywood Reporter opisao kao „vodeći filmski festival istočnoevropskog filma,“ sa više od 22.000 posetilaca. Programski direktor festivala u Kotbusu, Bernd Buder, vrsni poznavalac balkanskog filma i nekadašnji deo selektorskog tima Festivala u Berlinu, o filmu Obraz je napisao: „Nikola Vukčević je svojim najnovijim delom uspeo da stvori žanrovski film prepun napetosti, bogat elementima fantastike – povremeno nalik hororu – s vrhunskim pejzažnim kadrovima i likovima koji bi se mogli uporediti s Gospodarom prstenova.“
Ekipa filma okuplja međunarodne i regionalne talente. Glavnu ulogu tumači Edon Rizvanolli (Holandija), a uloge imaju i Nikola Ristanovski (Severna Makedonija), Igor Benčina (Srbija), Alban Ukaj (Bosna i Hercegovina), Selman Jusufi i Xhejlane Terbunja (*Kosovo), te crnogorski glumci Aleksandar Radulović, Branimir Popović, Ana Vučković i doajen crnogorske glume Zef Bato Dedivanović (čuveni Joksim iz Đekne reditelja Živka NIkolića), koji je preminuo neposredno nakon završenog snimanja filma. Uloge dece tumače Elez Adžović, Vuk Bulajić, Merisa Adžović i Hana Pavlović.
Film je inspirisan motivima antologijske pripovetke Obraz (Legenda o Nuru Doki) crnogorskog akademika Zuvdije Hodžića, po scenariju Ane Vujadinović (Crna Gora) i Meline Pote (Srbija), a reditelj Vukčević je saradnik na scenariju. Film je vizuelno oblikovao direktor fotografije Đorđe Stojiljković (Srbija), scenograf je pokojni Stanislav Nikičević (Srbija/Crna Gora), kostimografkinja Lidija Jovanović (Srbija), dok je za muziku bio zadužen Dušan Maksimovski (Hrvatska/Crna Gora). Montažerka filma je Olga Toni (Slovenija), dok su vizuelne efekte kreirali Đuro Mihaljević (Crna Gora) i Đorđe Stojiljković (Srbija). Dizajner i mikser zvuka je Igor Vujović (Crna Gora) sa hrvatstskim kolegom Dariom Domitrovićem. U izvršnoj produkciji su Milorad Radenović i Jelena Filipović. Koproducenti su Nevena Savić i Ivica Vidanović iz beogradske produkcijske kuće Cinnamon Films, Dario Domitrović iz zagrebačke produkcije Embrio, a pridruženi producenti su Christoph Thoke (Mogador Film, Nemačka) i Boris Raonić u ime RTVCG.
Film „Obraz“ nastao je uz sufinansijsku podršku putem javnih konkursa Filmskog centra Crne Gore, Filmskog centra Srbije, Hrvatskog audiovizuelnog centra, Ministarstva kulture Crne Gore, RTVCG i podrške CEKUM-a. Ovaj projekat na koprodukcijskom konkursu u Srbiji, održanom u novembru 2020, zauzeo prvo mesto među pedesetak drugih, čime je obezbeđena finansijska podrška od približno 60.000 evra iz javnih sredstava građana Srbije.
Pre svoje svetske premijere, film je imao dve zatvorene projekcije na Marché du Film Kanskog filmskog festivala 2023. godine i bio je deo selekcije filmova u produkciji na festivalu POFF u Talinu, takođe uvrštenom u A listu festivala prema FIAPF standardima.
Nikola Vukčević je diplomirani filmski i pozorišni reditelj, nekadašnji student generacije Dramskog odseka Akademije umetnosti Novi Sad, danas redovni profesor na predmetu Filmska i televizijska režija i rukovodilac studijskog programa Film i mediji na Fakultetu dramskih umetnosti Cetinje Univerziteta Crne Gore. Jedan je od osnivača Udruženja producenata i reditelja Crne Gore, nacionalni delegat u skupštini Udruženja evropskih filmskih reditelja (FERA) i doktor nauka iz oblasti filmologije. Bio je umetnički direktor Gradskog pozorišta Podgorica sedam sezona. Njegovi raniji filmovi uključuju: Pogled sa Ajfelovog tornja (2005), koji je zauzeo treće mesto po gledanosti među srpskim manjinskim koprodukcijama u prvih 20 godina 21. veka (prema statistici Filmskog centra Srbije), Dečaci iz Ulice Marksa i Engelsa (2014), koji je prvi crnogorski film u zvaničnoj distribuciji u bioskopima Hrvatske i crnogorski kandidat za Oskara iste godine.