NIS, Coca-Cola HBC i Air Serbia najpoželjniji poslodavci po izboru kandidata

Tokom marta meseca je sprovedeno istraživanje atraktivnosti poslodavaca na tržištu radne snage u Srbiji. 

 

Svrha istraživanja je bila da se odberu najpoželjniji (VRH) poslodavci po mišljenu ispitanika, utvrdi šta je to što čini jednog poslodavca poželjnimi šta je to što kandidati očekuju od poslodavaca u procesu selekcije, prilikom definisanja uslova zaposlenja i tokom radnog angažmana. 

 

VRH POSLODAVCI – Ko su najpoželjniji poslodavci za VRHunsku karijeru?

 

Prema mišljenu 10.887 ispitanika, prva tri mesta na listi najatraktivnijih poslodavaca su zauzeli: 

  • NIS – Naftna industrija Srbije 
  • Coca-Cola HBC
  • Air Serbia

 

VRH Poslodavac po mišljenju mladih: 

           Coca-Cola HBC

 

Na listu 20 VRH poslodavaca su se plasirale i sledeće kompanije (po abecednom redu): 

A1, Atlantic Grupa, Bosch, British American Tobacco, dm drogerie markt, Elektroprivreda Srbije, IKEA, Knjaz Miloš, Lidl, L’Oreal, MTS/Telekom Srbija, Nestle, Nelt, Philip Morris International, , Siemens i Yettel, 

 

 

Šta kompanije treba da urade kako bi postale najpoželjniji poslodavac za VRHunsku karijeru?

 

Ispitanike smo pitali šta čini jednog poslodavca najpoželjnijim. Rezultati istraživanja pokazuju da su atraktivni oni poslodavci za koje kandidati smatraju da su:

Poslodavca, koji je najpoželjniji za VRHunsku karijeru, karakteriše: 

  • Finansijski stabilno poslovanje
  • Prijateljsko i prijatno radno okruženje
  • Lideri koji poštuju svoje saradnike
  • Dobar balans privatnog i poslovnog života
  • Mogućnost napredovanja na liderske pozicije
  • Jasan i fer sistem nagrađivanja

 

…finansijski stabilna kompanija. Finansijska stabilnost kompanije je i dalje značaj aspekt koji utiče na atraktivnost poslodavca, te će kandidati uvek davati prednost kompanijama koji imaju dugoročnu perspektivu, kontinuiran razvoj  i dobre poslovne rezultate. Sigurnost posla je podjednako bitan faktor kada govorimo o atraktivnosti poslodavca. Ispitanici smatraju da će kompanija obezbediti stabilan posao ukoliko iz godine u godine ostvaruje zadovoljavajući nivo profitabilnosti.

…prijateljsko i prijatno radno okruženje. Poslodavci koji žele da budu atraktivni, posebnu pažnju treba da obrate na atmosferu koju promovišu u radnom okruženju. Rezultati istraživanja pokazuju  da je 67% ispitanika, i ove godine, odabralo prijateljsko i prijatno radno okruženje kao bitan faktor prilikom odabira poslodavca.   

…lideri koji poštuju svoje saradnike. Sa sve većom konkurencijom na tržištu radne snage i povećanjem broja karijerinih prilika koje kandidati imaju, sve više dolazi do jačanja uloge lidera u  privlačenju i zadržavanju zaposlenih. Većina istraživanja, koja se bave razlozima za napuštanje kompanije, pokazuju da je jedan od glavnih razloga za napuštanja upravo odnos koji lideri imaju prema svojim članovima. Poštovanje saradnika od strane lidera je ponašanje koje ispitanici najviše cene. 

…dobar balans privatnog i poslovnog života. Poslednjih godina sve više dobija na važnosti značaj ravnoteže između posla i privatnog života. Hibridni živosti stil nam je doneo sa jedne strane povećanu produktivnost zaposlenih koji rade od kuće i viši nivo provedenog vremena radeći za računarom, dok je sa druge strane zamaskirao iscrpljenost zaposlenih u proteklom periodu. Primarni fokus poslodavaca u narednom periodu bi trebala da bude dobrobit zaposlenih i beneficije koje to podržavaju.

…mogućnost napredovanja na liderske pozicije. Sa razvojem tržišta radne snage, dolazi i do povećanja značaja nivoa obučenosti svakog pojedinca. Prema mišljenju 46% ispitanika, poslodavci će biti atraktivni ukoliko nude mogućnost napredovanja na više pozicije koje će doprineti daljem razvoju karijere, kao i da svaki pojedinac stekne znanja i veštine koja će mu omogućiti da održi zapošljivost tokom celog radnog veka. 

…jasan i fer sistem nagrađivanja. Ispitanici (njih 67% od ukupnog broja ispitanika) su poslali jasnu poruku poslodavcima koji žele da budu najpoželjniji: „Posvetite pažnju definisanju jasnog i transparentnog sistema nagrađivanja koji će nam omogućiti da budemo fer nagrađeni u skladu sa ostvarenim rezultatima“.  

 

Koja očekivanja kandidati imaju na tržištu radne snage u Srbiji?

 

Visoka dinamičnost tržišta radne snage

Kada govorimo o namerama ispitanika da promene posao, rezultati istraživanja pokazuju da 23% posto ispitanika planira da promeni posao u narednih mesec dana, dok 49% kumulativno od ukupnog broja ispitanika planira da promeni posao u narednih šest meseci. 

Samo 22% posto ispitanika ne planira da promeni posao, što ukazuje na i dalje nizak nivo lojalnosti trenutnim poslodavcima, ali opet veća nego ranijih godina, i da je velika većina kandidata u konstantnoj potrazi za boljim zaposlenjem.

 

Ko ima najveći kredibilitet kad govori o poslodavcu? Samo ZAPOSLENI

Jedna od velikih promena na tržištu radne snage jeste i način na koji se gradi kredibilitet poslodavca. Tokom istraživanja smo postavili pitanje ispitanicima ko ima najveći kredibilitet kada govori u ime kompanije. Rezultati istraživanja pokazuju da ubedljivo najveći kredibilitet imaju zaposleni kod potencijalnog poslodavca (64% ispitanika ih smatraju kredibilnim). Na drugom mestu su članovi menadžment tima, a zatim i direktor koji rukovodi kompanijom. 

Zaposleni predstavljaju najvažnije ambasadore brenda poslodavca i samim tim imaju značajan uticaj na formiranje atraktivnog brenda poslodavca. Zaposleni su ti koji će sa jedne strane promovisati dobre strane rada kod poslodavca, dok će, sa druge strane, i jasno komunicirati svom okruženju da su nezadovoljni uslovima i kulturom kod trenutnog poslodavca. 

 

Zašto je povratna informacija sa konkursa važna

Kada govorimo šta poslodavci treba da urade kako bi ostavili dobar utisak na kandidate u procesu selekcije, javljanje povratne informacije je i dalje imperativ. Prema rezultatima istraživanja 72% ispitanika bi želelo da im predstavnici poslodavca jave ishod konkursa na koji su aplicirali, i da im predstavnici poslodavca objasne razloge zašto nisu prošli proces selekcije, kako bi se bolje pripremili za sledeću priliku. 

 

TALENT X 

U TALENT X istraživanju je učestvovalo 10.887 ispitanika što ga čini najvećim istraživanjem atraktivnosti poslodavaca u Srbiji. Svrha istraživanja je da identifikuje poslodavce koji su najpoželjniji, kao i da da odgovor šta je to što čini poslodavca atraktivnog. Na taj način će i poslodavci biti u prilici da prilagode svoje uslove i ponudu za kandidate. Sledeće istraživanje će biti posvećeno atraktivnosti poslodavaca na IT tržištu radne snage, i biće sprovedeno početkom 2023. godine.