Talas Kreativne Terapije je prvo udruženje dramaterapije u Srbiji i član je Evropske Federacije Dramaterapije. Osnovala ga je Lidija Andonov, dramaterapeut, glumica i pevačica iz Beograda – www.talascreativetherapies.com.
DRAMATERAPIJA JE VRSTA KREATIVNO UMETNIČKE TERAPIJE KOJA KORISTI TRANSFORMATIVNU MOĆ POZORIŠTA U SVRHU LIČNOG RASTA, RAZVOJA I TERAPIJE.
Od 2015. godine, Lidija Andonov vodi radionice dramaterapije za decu i odrasle u Beogradu i Berlinu, a 2021. otvara svoju privatnu praksu u Beogradu u kojoj radi individualno i sa grupama.
Lidija Andonov je organizovala radionice dramaterapije za mlade glumce u okviru Bitef teatra i Bitef festivala. Pokrenula projekat ,,In/Visible Faces”, radionice sa migrantima u humanitarnom centru Adra, Beograd. Organizovala je i vodila radionicu ,,Telo i Glas” za adolescente sa specijalnim potrebama u Berlinu, zatim radionice dramaterapije za glumce i psihologe ,,Scena kao mesto za lični izazov i razvoj” na Akademiji umetnosti u Novom Sadu.
Svoj rad usavršava višegodišnjim učestvovanjem na radionicama kanadskog reditelja Ričarda Najcima (Ryszard Nieoczym), jednog od bliskih saradnika reditelja Jiržija Grotovskog (Jerzy Grotowski) – intenzivan rad na glasu i telu, i na radionicama ,,Practical Work” (intenzivan rad na glasu i telu), voditelj radionice Peter Rose, takođe dugogodišnji saradnik Jiržija Grotovskog (Jerzy Grotowski).
Kreativno umetničke terapije, među njima dramaterapija, muzikoterapija, terapija plesom, art terapija, u svetu su široko rasprostranjene. Živimo u izazovnom vremenu, mentalno stanje čoveka jedno je od ključnih tema, i sve više ljudi pokušava da odgovor pronađe u metodama koje nude drugačiji pristup od onog na koji smo navikli.
Tako dolazimo do kreativnog izražavanja i kreativno umetničkih terapija. Svaki čovek je kreativno biće, i mogućnost izražavanja te kreativnosti može biti transformativna i isceljujuća. Dominacija racionalnog principa je takođe jedan od razloga zašto pokušavamo da rešimo problem na istom mestu na kome je problem i nastao, a to je u našoj glavi. Otuda fokus prebacujemo na kreativnost, emocije, improvizacije, imaginaciju, telo, koje nas pomera od dominantnog racionalnog principa i omogućava da sebe i svoj problem sagledamo iz jedne nove perspektive.
Hiljadama godina drama se koristi u isceliteljskim ritualima. Korišćenje dramskog procesa i pozorišta u terapeutske svrhe počinje sa razvojem psihodrame u 20 veku. Ovakav pristup se proširuje i nastaje sedamdesetih godina dramaterapija, najpre u Engleskoj i Americi, a potom u Nemačkoj, Holandiji i mnogim drugim zemljama. Ima dugogodišnju primenu kroz private prakse, različite institucije, kao i edukativne, razvojne i psihoterapeutske radionice.
Dramaterapija crpi inspiraciju iz eksperimentalnog pozorišta (Grotowski, Arto) kao i psiholoških pravaca (Jungova psihologija). Kroz ovakav pristup, umetnost, a na prvom mestu pozorište je dostupno svakome, transformiše nas i pruža jedno autentično iskustvo koje nam daje mogućnost da osvestimo različite delove sebe, uključujući one kojih se plašimo, stidimo, potiskujemo. Ono što nam stvara blokade je često potreba koja nije pronašla svoj izraz. Ako joj se pruži mogućnost da se na kreativan način izrazi, ona pronalazi svoje mesto.
Posle završene glume na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, u klasi profesora Bore Draškovića i specijalizacije dramaterapije na berlinskom Institutu (Institut für Theatertherapie Berlin), Lidija Andonov koristi kreativne i pozorišne tehnike kao vid kreativno umetničke terapije – dramaterapije.
Lidija Andonov je igrala u klasičnim i alternativnim pozorišnim predstavama i filmovima: ,,Šuma blista”, Atelje 212 u režiji Tomija Janežiča; film ,,You are everything”, rediteljke Lene Geler; ,,Inside” glavna uloga i scenario, režija Laslo Antal, premijerno prikazan na festivalu kratkog filma u pozorištu Volksbühne.
Profesionalno se bavi pevanjem poslednjih petnaest godina u okviru audio-vizuelne grupe Sixth June sa umetnikom Laslom Antalom, sa kojim je objavila 7 studijskih albuma i nastupala na turnejama širom sveta. Sa pijanistom i kompozitorom Andrijom Pavlovićem (LP Duo), snimila je album ,,Mlad i radostan“, koji predstavlja omaž jugoslovenskoj popularnoj muzici 80-ih godina XX veka. Na ovom albumu sarađivala je i sa istaknutim kontrabasistom Gregom Koenom (Greg Cohen), koji je nastupao zajedno sa umetnicima poput Toma Vejtsa (Tom Waits), Džona Zorna (John Zorn), Lori Anderson (Laurie Anderson) i drugih. Lidija i Andrija upravo su objavili zapaženi singl ,,Kuda idu svi“.
Radi sa ljudima koji žele da istraže svoje resurse, osvetle probleme iz jedne nove perspektive, i izraze svoje potencijale. U dramaterapiji koristi pokret, glas, igru, ritual, služeći se mitovima, snovima, bajkama i biografskim materijalom. Dramaterapija je prostor mogućnosti, u kome možeš istraživati različite uloge i komunicirati kreativnim jezikom. Rad se sastoji od kreiranja jednog sigurnog mesta za istraživanje ličnih tema, u grupnom kao i individualnom setingu.
1 comment
[…] Dramska terapija je oblik terapije koji koristi kreativne procese pozorišta kako bi pomogao pojedincima da istraže i reše svoje emocionalne, mentalne i socijalne probleme. Tokom seansi dramske terapije, učesnici koriste različite tehnike kao što su gluma, improvizacija, maskiranje i pisanje scenarija kako bi izražavali svoje misli, osećaje i iskustva. […]
Comments are closed.